Laadpalen in appartementsgebouwen

U kunt niet zomaar zelf lukraak een laadpaal installeren in een appartementsgebouw.
Waarom niet? Dat leest u in onderstaand artikel van Gert Stalpaert, vastgoeddeskundige bij Trema.

Stijgende vraag naar (thuis)laadinfrastructuur

Omdat vanaf 2026 enkel nieuwe elektrische bedrijfswagen nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn, worden werknemers massaal naar elektrische wagens geduwd en stijgt bijgevolg de vraag naar (thuis)laadinfrastructuur. 

In het geval van een huis met een oprit kunt u een laadpaal plaatsen waar u wilt. In een appartementsgebouw, waar de laadpaal meestal in de ondergrondse parkeergarage komt, moet u daarentegen rekening houden met de speelregels van de mede-eigendom en kunt u niet zomaar een laadpaal installeren. Syndici krijgen daarom steeds meer vragen over laadpalen in ondergrondse parkeergarages van appartementsgebouwen. Hoewel een collectief systeem wenselijk is, staan niet alle mede-eigenaars te springen voor zo’n investering. 

Wet op de mede-eigendom

De wet op de mede-eigendom staat toe dat privatieve leidingen worden geïnstalleerd in gemeenschappelijke ruimtes (bijvoorbeeld bekabeling tussen een individuele elektriciteitsmeter en de autostaanplaats), maar andere mede-eigenaars moeten daarvan minimaal twee maanden voor aanvang van de werken via een aangetekend schrijven op de hoogte worden gebracht. Verzet is mogelijk binnen twee maanden na ontvangst van de aangerekende brief, maar de gronden hiervoor zijn beperkt. 

Collectief laadsysteem

Voorheen was het relatief gemakkelijk voor eigenaars van bestaande appartementsgebouwen om een laadpaal op hun eigen meter te installeren en bij Fluvius een verzwaring van de meter aan te vragen. Dit proces verloopt momenteel echter moeizamer doordat Fluvius steeds terughoudender is en zelfs vaker weigert om individuele meters in appartementsgebouwen te verzwaren. 

Fluvius zoekt namelijk de meest efficiënte oplossing voor alle partijen. Voor kleine appartementsgebouwen of gebouwen met weinig parkeerplaatsen kan opladen achter de individuele meter de makkelijkste optie lijken, maar dat is niet ideaal. De laadsnelheid is beperkt, de kostenverdeling kan ongelijk zijn en load-balancing is niet mogelijk, wat invloed kan hebben op het capaciteitstarief. 

Daarom stelt Fluvius voor dat appartementsgebouwen vanaf twee laadpunten overstappen naar een gemeenschappelijke meter waarop elke bewoner zijn individuele laadpaal via een collectieve infrastructuur kan aansluiten, in plaats van elke individuele meter apart te moeten verzwaren. Dit is technisch sneller te installeren, efficiënter vanwege load-balancing (vermindert het benodigd vermogen) en uiteindelijk kosteneffectiever. Een collectief systeem is met andere woorden voor alle bewoners zowel technisch als financieel de meest efficiënte- en logische oplossing. 

Tweederdemeerderheid

Mede-eigenaars moeten op de algemene vergadering met een tweederdemeerderheid instemmen met de installatie van een collectief laadsysteem. Echter, niet elke eigenaar is bereid zo’n grote investering te doen, vaak vanwege tegenstrijdige belangen tussen bewoners en verhuurders. Op termijn zullen verhuurders zonder laadpaal, die daar inderdaad misschien niet onmiddellijk de voordelen daarvan genieten, een bepaald publiek (namelijk huurders met een elektrische bedrijfswagen) missen en zal hun appartement minder waard zijn. Misschien genieten ze niet onmiddellijk het voordeel van zo’n paal. 

Helaas wordt niet overal een tweederdemeerderheid bereikt met alle discussies, spanningen en onbegrip tot gevolg. Bovendien kunnen eigenaars enkel bezwaar maken als de beslissing bedrieglijk, onrechtmatig en onregelmatig lijkt, maar dit is slechts in beperkte gevallen mogelijk. 

Brandveiligheid

Om het verhaal van laadpalen in appartementsgebouwen nog wat complexer te maken speelt ook het aspect brandveiligheid een rol bij het parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkings. 

De referentie als regel van goedvakmanschap waaraan zowel bestaande als nieuwe gesloten parkings moeten voldoen is het document ‘Elektrische voertuigen in parkings’ van Fireforum, dat gevalideerd is door de Hoge Raad. 

Deze RGV wil zonder afbreuk te doen aan de geldende voorschriften de geldende regelgeving en normen (waar er geen specifieke voorschriften zijn) aanvullen en verduidelijken met praktische tips met betrekking tot laadinfrastructuren voor normaal gebruik. 

Geïnteresseerd in een laadpaalstudie?

Indien u als VME interesse heeft om laadpalen te installeren in uw parking, kan Trema een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Bij deze studie assisteren wij de VME in de zoektocht naar een duurzame laadpaaloplossing door middel van een collectieve, slimme, gemeenschappelijke laadinfrastructuur. Hierbij worden oa. de brandveiligheid en elektrische aansluitingen bekeken waarna een concept uitgewerkt wordt van de laadinfrastructuur. Bij de effectieve uitvoering van het laadpaalproject kan Trema de opvolging en coördinatie van de werken uitvoeren waardoor de VME van A tot Z ontzorgt wordt.