Hoe zit het met laadpalen voor elektrische wagens in een mede-eigendom?

Woon je in een appartementsgebouw en overweeg je om een elektrische wagen aan te kopen? Dan komen er hoogstwaarschijnlijk verschillende vragen in je op: wie zal de installatie betalen? Wat als de andere mede-eigenaars hier niet mee akkoord gaan? En wat met de brandveiligheid (ondergrondse garage)? Vastgoedinspecteur Trema zoekt het graag voor jou uit. Je kan in onderstaand artikel meer info lezen.

Algemene Vergadering

Als je in een appartementsgebouw in mede-eigendom woont en je overweegt een elektrische wagen aan te kopen, moet je eerst samen met de Algemene Vergadering van je VME bespreken of dit toegelaten is of niet. Want je mag niet alleen beslissen om een laadpaal te installeren voor jouw elektrische wagen. Veel mensen twijfelen aan de brandveiligheid, anderen vinden het te duur.

Brandveiligheid van elektrische wagens

De bekommernis van sommige mensen over de brandveiligheid van elektrische wagens is niet onterecht. Klassieke benzinewagens kunnen ook brand vatten, maar de batterij van een elektrische wagen heeft iets meer risico. We leggen je uit waarom: als de batterij van een elektrische wagen vuur vat, dan krijg je een thermal runaway. Een thermal runaway wil zeggen dat de batterij steeds vuur vat, ook als is die reeds geblust. De eerste tekenen dat er iets mis is met de accu is een temperatuurverhoging en lichte grijze rook. Je moet dan zo snel mogelijk blussen en de auto uit de ondergrondse garage halen om onder te dompelen. En dat is zeker geen evidentie in de ondergrondse parkeergarages van appartementsgebouwen.

Er zijn nog geen specifieke afspraken voor laadpalen en elektrische wagens in ondergrondse parkeergarages. Maar brandweerzones kunnen preventief advies geven aan VME’s die het overwegen om laadpunten te installeren, zoals hen aansporen om een takelfirma te consulteren. Zij kunnen dan nagaan en analyseren of een gebluste wagen snel uit de ondergrondse parkeergarage kan getakeld worden of niet. Een snellaadsysteem op gelijkstroom raadt de brandweer sowieso af.

Wie betaalt de laadpaal?

Een ander mogelijk discussiepunt is de vraag wie er opdraait voor de kosten van de installatie van de laadpaal. De eigenaar van een laadpaal voor zijn elektrische wagen kan dat volledig op eigen kosten installeren of in samenspraak met de andere mede-eigenaars, als bijvoorbeeld de huidige elektrische installatie moet worden verzwaard.

Maar al betaalt de eigenaar de installatie zelf, dan nog moet hij toestemming vragen en een akkoord krijgen van de VME. Zij hebben alle recht om de installatie te weigeren.

Nieuwe auto is vanaf 2029 elektrisch…

Aangezien de Vlaamse Overheid beslist heeft dat vanaf 2029 elke nieuwe auto elektrisch moet zijn, is dit brandend actueel. Dit onderwerp zal steeds vaker op de agenda staan van Algemene Vergaderingen van VME’s. Wordt vervolgd…